FL Studio- Penggunaan Pattern dan Asas- Asas Sequencer

Rabu, 28 April 2010



Dalam Tutorial ini, akan menerangkan kita tentang penggunaan jendela Pattern. Jendela pattern ini amat banyak dugunakan dari titik awal untuk hampir setiap jenis projek perlu diguna dengannya. Setiap bunyi yang anda perlu gunakan dalam FLStudio dari VST untuk sampel untuk built-in generator FLStudio boleh diakses dari Pattern.








Download Sample lagu sy buat!

jalan kerja anda mungkin berbeza dari orang lain, tapi kita akan pergi melalui beberapa langkah yang sangat asas tentang cara-cara untuk meletakkan bunyi/ instrument ke dalam pattern.

Apabila anda pertama kali membuka FL Studio atau membuat projek baru, anda akan dihadapkan dengan Pattern. Anda boleh mengaktifkan ia dengan menggunakan shortcut keyboard F6, atau icon kelihatan seperti:


Bergantung pada Settings anda, anda mungkin melihat baris atau beberapa baris butang. Dalam gambar di bawah, kita melihat Pattern kosong.



Meletakkan Bunyi

Sebelum kita mulai memasukkan bunyi/channel ke dalam PAttern, saya harus menjelaskan bahawa anda dapat memilih jenis Channel yang anda inginkan. Anda harus berfikir tentang mereka dan menggunakan Pattern baru untuk bahagian yang berbeza dari lagu anda. Sebagai contoh, anda mungkin mempunyai satu Pattern untuk drum bahagian tertentu dan satu lagi untuk bassline dan lain untuk memimpin gitar. kita akan lebih faham kemudian, ketika kita belajar tentang menggunakan Playlist untuk menetapkan lagu tersebut. Untuk sekarang biar ajar yang asas dahulu.

Ada beberapa cara untuk memasukkan channel baru. Anda boleh menyeret sampel dari windows explorer atau FL Studio Browser ke Pattern atau dari menu utama, Channels>Add One.

Saya lebih memilih untuk menambah channel bergantung pada apa yang saya inginkan. Saya mempunyai banyak koleksi drum kit dan soundfonts, jadi saya biasanya menggunakan browser untuk itu. Untuk menambah dan instrument VST Studio FL generator, saya menggunakan menu Channels>Add One

Untuk memulakan, mari kita telusuri beberapa bunyi drum dalam Browser dan menyeret mereka kepada Pattern. Saluran baru akan terbentuk apabila kita meletakkannya ke dalam Pattern tersebut. Jika anda men-drag dari atas Channel yang sedia ada, maka ia akan berganti dengan Channel yg anda letak. Jadi hati-hati tentang hal itu kecuali itu yang benar2 anda ingin lakukan.



Apabila kita men-Drag and Drop lagi beberapa bunyi/ instrument, Pattern kita akan terlihat seperti ini:



Channels

Perhatikan bagaimana anda memperoleh satu baris untuk setiap channel. bahagian paling kiri baris ini mempunyai butang kecil anda boleh gunakan untuk mengaktifkan channel mute/ solo ( bermaksud apabila ia tidak menyala, mksudnya channel ini tidak akan mengeluarkan bunyi, dan juga sebaliknya) . Disamping itu anda mempunyai butang kawalan panning, diikuti dengan butang Volume dan butang besar berlabel dengan teks untuk mengakses setting channel. Sebelah butang besar adalah butang berbentuk oval nother yang membolehkan anda menggunakan channel terebut. jika menyala, maka saluran yang dipilih. Anda boleh menggunakan klik kanan untuk memilih beberapa channel. Akhirnya anda mempunyai sederet butang. Ini adalah langkah-langkah.



Step Sequencer

Langkah ini sequencer adalah cara terbaik untuk mengeuarkan bunyi jenis ketukan dan sampels / loop.

Nampak tak semua baris dari butang untuk setiap channel? Setiap tersebut disebut 'Step' dan anda dapat melihat urutan dari mereka masing-masing mewakili 1 / 16 dari ukuran atau Bar muzik. Jangan bimbang jika anda tidak tahu apa ertinya utk sekarang ini. Setiap kumpulan empat langkah ini sama dengan 1 beat. Dalam skin default FL Studio, warna setiap empat adalah wakil untuk membuatkan ia lebih mudah digunakan dan mengenalpasti beats.

Dengan menekan sebuah butang langkah, anda mengaktifkannya, dan ia akan memainkan suara dari sampel yang terkandung di dalam channel. Untuk memdamnya, anda perlu meng 'klik' ia balik.. Dengan menekan beberapa Kick, Snare dan langkah-langkah hihat kita boleh membuat drum beat yang simpel.



Anda juga boleh mengawal pelbagai aspek individual step seperti pitch atau velocity dengan menekan butang grafik utk mngedit di bahagian atas kanan tetingkap pola. Ini akan menunjukkan pelbagai parameter channel yang dipilih. Gunakan scroll bar ke kitaran melalui parameter yang anda boleh kawal. Klik butang grafik edit lagi untuk menutupnya.




Untuk mendengar macam mana bunyi yg dikeluarkn dari pattern, tetapkan mode anda pada PAT (lampu kecil di sebelah butang play) dan klik pada butang play. Juga perhatikan bahawa di sebelah kanan dari nilai tempoh, anda dapat lihat (dan menetapkan) apa nombor pattern yang anda masuk seperti dalam screenshot d bawah, ia ditetapkan ke nilai 1.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered by BloggerAutoFollow.com