Asas-asas/ Permulaan FL Studio

Rabu, 21 April 2010
Jom KEnALi FL STUDIO dAhulu!!!!


FL Studio merupakan sequencer berasaskan pola. Ini agak berbeza dengan "lebih normal" sequencers dalam bahawa mereka lebih arranger-sentris. Sedangkan yang berpusat pola berbeza, juga sangat mudah difahami dan boleh menyebabkan hasil yang sangat kreatif.
bestkan!!!!

readbud - get paid to read and rate articles







Antara muka alur kerja asas dan bergantung pada 3 perkara utama yang bekerja sama. Pola, playlist ini dan Mixer


Pattern



Patter yg mana biasanya akan mencipta pelbagai music frasa atau "program". Loop ini dibuat dengan meletakkan saluran baru dalam pola dan menugaskan itu untuk memainkan sesuatu. Kita boleh meletakkan pelbagai jenis instrumant ke dalam pattern, seperti drum, piano, guitar, violon, dan lain2 lagi yg boleh kita download dari internet, juga dipanggil sebagai VST-i.

Pelbagai jenis sumber bunyi disokong oleh FL Studio untuk diletakkan ke dalam pattern iaitu instrument VST, yang dibina drpada generator atau sampel WAV/OGG/MP3. Pattern menyokong kemasukan nota yg baik dalam sequencer dalam mgunakan langkah atau piano roll (FL Studio Penerbit dan XXL sahaja).

Setiap saluran dapat lebih ditingkatkan dengan menetapkan itu ke saluran Mixer untuk diproses lebih lanjut.

MiXeR



Di sini anda akan dapat mengawal berbagai bunyi dari saluran pattern yang telah dialihkan ke saluran mixer, juga dikenali sebagai meletakkan effect yg dikeluarkan oleh instrument2 dari pattern, dengan cara me'link' kn shja instrumant dari pattern ke dalam mana2 channel untuk dikenakan effect.
The fader utama kawalan kelantangan di atas semua dan ada kemampuan untuk menambah kesan yang lebih (built-in, VST, DX) untuk suara diteruskan ke tiap channel individu.
Hal ini digunakan untuk routing kumpulan suara bersama untuk diproses. Contohnya, anda mungkin suara laluan dari cello, biola dan viola ke saluran pengadun tunggal dan berlaku Reverb kepada mereka sebagai sebuah kumpulan.





Playlist



Di sinilah semua digabungkan bersama-sama. playlist tersebut merupakan serangkaian pattern dan klip audio ( mp3, wav, atau boleh juga memlalui rakaman teris dari fl studio )untuk dimainkan serentak dalam susunan tertentu. Ini sama dengan menetapkan lagu anda, mengatur posisi2 kemahuan anda untuk dijadikan satu lagu. Anda mungkin mempunyai pattern dengan drum loop bermain bersama-sama dengan pola yang mengandungi bahagian gitar dirakam misalnya. Anda boleh menambah memadam pattern dari garis masa yg anda mahukan untuk membuat komposisi muzik sepenuhnya ditetapkan.

Kesimpulan

Ini adalah penjelasan yang sangat asas dalam mengetahui FL Studio dan bagaimana cara kerjanya. Untuk panduan yang lebih khusus, masuki semua halaman atau gunakan fungsi carian untuk mengetahui maklumat lebih lanjut. Saya akan post lebih detail ckit tentang FL Studio selepas ini. Stay wiTh me k!!!!
Wassalam....







Don't live a little, live on fire

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered by BloggerAutoFollow.com